Viešosios politikos ir vadybos institutas: „Mes norime dirbti dar efektyviau ir išnaudoti tą potencialą, kurį turime“

Viešosios politikos ir vadybos institutas: „Mes norime dirbti dar efektyviau ir išnaudoti tą potencialą, kurį turime“

PPMI (Public Policy and Management Institute, liet. Viešosios politikos ir vadybos institutas) – daugiametis institute organizuojamų Politologų Dienų (PoDi) partneris ir rėmėjas, pritraukiantis ne vieną TSPMI studentą atlikti praktiką šioje, Gedimino prospekte įsikūrusioje, įmonėje. Pasidalinti savo patirtimi ir papasakoti apie įmonės koncepciją paprašėme PPMI dirbančių TSPMI alumnų: PPMI tyrimų vadovo Mantas Budraičio ir PPMI analitikės Gretos Mackonytės.

 

Gal galėtumėte trumpai prisistatyti ir papasakoti, kaip likimas atvedė jus čia, į PPMI?

Greta: Esu Greta Mackonytė ir pirmą kartą čia atsidūriau 2010-ųjų birželį, kai atėjau atlikti TSPMI praktikos. Galvojau, kad per vasarą pasistažuosiu,  ir tada rudenį galėsiu ramiai pradėti rašyti bakalauro baigiamąjį darbą. O pasirinkau stažuotę būtent čia dėl to, kad mane įkvėpė viešosios politikos bakalauro kursas.

Mantas: Esu Mantas Budraitis, PPMI tyrimų vadovas, dirbu čia jau apie septynerius metus. Kadangi taip pat buvau VU TSPMI bakalauro studentas ir reikėjo atlikti mokslinę praktiką, rekomenduotas draugo kreipiausi čia su mintimi, kad tai bus ne tik praktikos vieta, bet galbūt ir darbo vieta (na, taip ir įvyko).

Kaip atrodo tipinė jūsų darbo diena?

Mantas: Standartiškai darbas prasideda 9 valandą ryto ir trunka iki 6 valandos vakaro, tačiau mūsų įmonėje skatinamas lankstus darbo grafikas. Pirmiausia orientuojamasi į rezultatus, kokybiškai atliktą darbą, tad yra galimybių susiderinti su savo vadovu ir administracija dėl, pavyzdžiui, darbo atlikimo nuotoliniu būdu tam tikrą dieną.

Taigi… Ateini į darbą, išgeri puodelį arbatos ar kavos. Tada, jeigu neturi degančio galutinio18337383_1747296405297484_743958969_n ataskaitos pateikimo termino , skaitai tekstus, planuoji interviu, organizuoji susitikimus su komanda, juose aptari, kaip vertinimas ar tyrimas bus įgyvendintas, kaip bus pasiskirstytos atsakomybės, kokia yra pažanga. Nuolat bendradarbiaujame su klientais tiek nacionaliniu lygmeniu, pavyzdžiui, ministerijomis, tiek ES lygmeniu, su tokiomis institucijomis kaip skirtingi Europos Komisijos direktoratai, Europos Parlamentas, ES agentūros. Nemažai laiko užima ir analitinis darbas. Aš, kaip tyrimų vadovas, dar turiu įvertinti komandos indėlius, suteikti grįžtamąjį ryšį. Tai vadybinių ir analitinių veiklų mišinys.

Greta: Mano darbo diena prasideda aštuntą valandą ryto (dabar aš stengiuosi darbą pradėti anksčiau, bandau eksperimentuoti). Eidama į darbą dažniausiai susigalvoju, ką veiksiu tą darbo dieną, ir tada, atėjus į darbą, būna tas lemiamas momentas, kai įsijungi elektroninį paštą ir sužinai, ar tikrai darysi tai, ką anksčiau susiplanavai, ar vis dėlto atsirado netikėtų svarbių dalykų tą dieną. Kaip ir minėjo Mantas, darbas yra ir vadybinis, ir analitinis. Nemažai laiko praleidžiame ir komandiruotėse, kai komandų atstovai vyksta į Briuselį ar kitur.

Trumpai: kas yra PPMI ir kokios jūsų įmonės pagrindinės veiklos kryptys?

Greta: PPMI – Public Policy and Management Institute, dar kitaip Lietuvos rinkoje buvome žinomi kaip VPVI. PPMI – tyrimų institutas, veikiantis Vilniuje nuo 2001 metų, kuriame siekiame viešosios politikos tobulinimo tiek Lietuvos, tiek Europos ar net pasaulio mastu. Mes padedame priimti įrodymais grįstus sprendimus Lietuvoje ir Europos Sąjungoje, vystyti viešojo sektoriaus darbuotojų administracinius gebėjimus ir tobulinti organizacijų veiklos procesus bei kurti pridėtinę vertę visuomenei. Turime nemažai veiklos teminių sričių, dirbame su švietimu, viešojo valdymo ir administravimo projektais, dabar vis daugiau veikiame ir inovacijų, R&D (angl. Research and Development) srityse. Mūsų paslaugų spektras yra gana platus, veikla apima visą viešosios politikos ciklą: nuo politikos formavimo, sprendimo priėmimo, iki jo įgyvendinimo, stebėsenos ir vertinimo. Darbe deriname tiek statistinę duomenų analizę, tiek kokybinius metodus ir nuolatos ieškome naujų metodų.

Kaip keitėsi PPMI veikla?

Mantas: Ilgainiui augome, darbuotojų daugėjo (dabar yra per 40 kolegų), plėtėsi sritys, kuriose mes atliekame tyrimus, analizę. Viską pradėjome nuo Lietuvos lygmens (iš pradžių buvome per maži, kad galėtume kažką nuveikti Europos lygmeniu), bet pamažu užaugome. Iš pradžių į konkursus dėl užsakymų  eidavome kaip partneriai su kitomis organizacijomis užsienyje, kurios turėjo sukaupusios didesnę patirtį. O šiuo metu turime labai daug projektų, kur esame pagrindiniai partneriai, į mus kreipiasi kitos organizacijos, nes žino, kad turime gerą įdirbį, ypač švietimo, socialinės politikos srityse. Savarankiškai teikiame siūlymus skelbiamuose konkursuose ir nemažai jų laimime.

Greta: Įmonė labai patobulėjo metodų atžvilgiu. Iš pradžių metodai būdavo primityvesni, pavyzdžiui, tokie kaip interviu, dabar šioje srityje tikrai atsirado nemažai inovacijų, išdrįsome išbandyti dar nežinomus, kur kas sudėtingesnius metodus.

Kaip ir ar keitėsi įmonės vertybės nuo įkūrimo?

Greta: Iš esmės vertybės nesikeitė, atsirado tik viena nauja oficialiai pripažinta vertybė – happy office (liet. laimingas ofisas). Anksčiau vertybės buvo atsakomybė, kompetencija ir atvirumas naujovėms, tačiau praeitais metais išsigryninome jas ir dabar turime keturias: profesionalumas, bendradarbiavimas, smalsumas, ir, kaip minėjau, laimingas ofisas.

Mantas: Išsigryninome jas dėl to, kad tai būtų ne tik popieriuje užrašytos vertybės, o tokios, kuriomis tikime ir vadovaujamės kiekvieną dieną. Ir tobulindami vertybių sąrašą supratome, kad happy office yra vienas esminių dalykų, nes mes, kaip ir minėjau, tiek darbe, tiek ir po darbo 18339414_1747296585297466_650928987_oilsimės kartu. Mūsų kolegės, atsakingos už administracijos biurą, įdda labai daug darbo, kad mūsų darbo vieta būtų patogi (pvz., turime ergonominius stalus, pirmadieniais geriame šviežiai spaustas sultis). Vilniaus visuomenės sveikatos biuras mums įteikė nominaciją „už visapusišką rūpestį darbuotojų sveikatos stiprinimu“ .

Greta: Iš dalies finansuojamos ir sporto veiklos. Taip pat startuoja nauja iniciatyva tarp kolegų – bėgiojimo pamokos su profesionale trenere. Dalyvaujame „Endomondo“ iššūkyje – iki pat Vilniaus maratono  su kolegomis varžomės bėgimo, ėjimo, dviračių sporto srityse ir rinksime nugalėtojus. Kasmet vyksta įmonės sveikatos dienos.

Kuo PPMI skiriasi nuo kitų analogiškai veikiančių įmonių ir kodėl praktikantas turėtų pasirinkti būtent šią įmonę?

Greta: Mes skiriamės savo darbo kultūra: tikrai draugiška atmosfera, santykinai jauna komanda, profesionalumu, siekiu tobulėti ir pasitikėjimu darbuotojais. Darbuotojai yra įtraukiami į strateginių sprendimų priėmimą, mums taip pat svarbus grįžtamasis ryšys: praktikuojame pusmetinius pokalbius su darbuotojais, kai kurios komandos netgi vykdo monthly check-ins (tai gana nauja iniciatyva, kai kartą per mėnesį yra galimybė neoficialiai pasikalbėti su savo vadovu).  Kaip jau minėjome, daug reikšmės teikiama darbuotojų sveikatai, daug vietos kūrybai ir iniciatyvai. Tavo idėja gali tapti realybe, jeigu tu tai argumentuosi. Mes turime ir vadinamuosius vidinius mokymosi klasterius (angl.  clusters). Tu gali inicijuoti tam tikrą mokymosi klasterį, jeigu manai, kad tam tikra teminė sritis yra aktuali.

Mantas: Kalbant apie tai, ko PPMI praktikantas galėtų tikėtis, tai galimybė mokytis ir daug išmokti, nes esame linkę pasitikėti tais žmonėmis, kurie ateina dirbti mūsų komandoje, ir drauge nemažai laiko investuojame į tai, kad žmogus mokytųsi, stengiamės suteikti jam grįžtamąjį ryšį.

Kuo išskirtinė jūsų komanda?  Ar, pavyzdžiui, tarp komandos narių yra užsieniečių?

Greta: Taip, yra. Aš šiuo metu dirbu komandoje, kurios vadovė yra baltarusė, o vienas iš mano kolegų yra pusiau prancūzas, pusiau čekas. Kalbant apie komandą, kurį laiką studijavau ir gyvenau Belgijoje, ten stažavausi ir, dirbdama skirtingose vietose, turėjau galimybę palyginti šių įmonių darbo kolektyvus su PPMI komanda bei suvokti, kad šioje įmonėje atmosfera yra tikrai šilta, joje tiesiog gera būti ir dirbti.

Mantas: Be abejo, nors komandos branduolį sudaro lietuviai, įmonėje mes turime ir ieškome darbuotojų ne tik iš Lietuvos, nes dirbant tarptautiniu lygmeniu kartais tiesiog neužtenka vien anglų kalbos. Pavyzdžiui, paskambinęs į Prancūziją ar Ispaniją labai dažnai susiduri su problema, kad niekas su tavimi nekalba angliškai. Tad labai aktualu turėti kolegų, kurie profesionaliai šneka 18318143_1747296611964130_1392887503_okitomis kalbomis. Kalbant apie glaudų komandos bendradarbiavimą, mano manymu, tai yra vienas iš esminių dalykų PPMI. Vienas pagrindinių dalykų, kurių išmokau dirbdamas šioje įmonėje, yra būtent darbas komandoje, nes dirbant projektinio tipo darbą esi priklausomas nuo kitų žmonių – jeigu tu neatlieki savo užduočių laiku, kenčia visa komanda, tad ir klientas neišvengiamai būna nepatenkintas. Kita vertus, galime pasigirti draugiška atmosfera tarp kolegų, nes mes ne ti dirbame kartu, bet ir pramogaujame kartu po darbo. Puikus to pavyzdys – praėjusį savaitgalį su komanda, su kuria dirbame kartu prie vieno projekto, nusprendėme pasivažinėti keturračiais ir drauge aptarti ataskaitą, kurią neseniai pateikėme Švietimo, jaunimo, sporto ir kultūros generaliniam direktoratui.

Kokiais bruožais turėtų pasižymėti naujasis šios komandos narys – PPMI praktikantas? Kokių iššūkių būtų galima tikėtis?

Mantas: Vieno šablono nėra, nes mes savo komandoje iš tikrųjų turime labai įvairių žmonių. Kita vertus, išskirčiau kelis aspektus. Pirma, tai puikus anglų kalbos mokėjimas. Kitas aspektas – gebėjimas analitiškai pažvelgti į pasaulį ir matyti priežastinius ryšius, nes viešosios politikos analizėje svarbu rekonstruoti intervencijos logikas, suvokti, kokį rezultatą ir kokiomis priemonėmis norima pasiekti. Ir, žinoma, svarbu motyvacija ir žingeidumas, nes darbas projektinis, jis turi savo specifiką , kelia tam tikrų iššūkių.

Greta: Praktikantas turi būti smalsus ir norėti tyrinėti, ieškoti, nes nėra vienos tiesos, tą tiesą pats ir sukuri, jeigu tu pagrindi ją patikimais duomenimis. Taip pat reikia norėti nuolatos mokytis ir būti atviram galimybėms. Svarbus ir lankstumas, nes ne visada yra taip, kad atėjai 9 val. ryto ir išėjai 6 val. vakaro. Kalbant apie iššūkius, mūsų darbe visada yra tam tikras nežinomybės laipsnis ir kai kuriose situacijose tenka improvizuoti.

Kas yra esminis sėkmės veiksnys įmonės veikloje?

Greta: Pagrindinis įmonės variklis yra motyvuoti žmonės ir jų gebėjimai bei įmonės strateginis planavimas ir vizijos turėjimas, kuris derinamas su atvirumu naujovėms.

Kaip matote savo įmonės ateitį? Ką patobulintumėte ar tobulinate PPMI veikloje?

Mantas: Tobulėjimas mūsų įmonėje yra nuolatinis procesas, kuris tiesiogiai susijęs su mūsų deklaruojamomis vertybėmis. Pastaruoju metu daug dirbame tobulindami grįžtamojo ryšio kultūrą, dalyvaujame ir vykdome mokymus. Neseniai subūrėme iniciatyvinę grupę, kuri dirba prie organizacijos komunikacijos strategijos, kad mūsų tyrimai pasiektų ir platesnę auditoriją. O kalbant apie įmonės ateitį, tai galbūt vienas iš galimų scenarijų yra atstovybė Briuselyje – intensyviai dirbant su Europos Komisija ir kitomis Europos Sąjungos institucijomis yra poreikis užsitikrinti sklandesnį, efektyvesnį ryšį su klientu. Kita augimo kryptis – darbas su klientais, atsakingais už viešąsias politikas, kurios šiandien yra mums yra ne tokios pažįstamos, bet dėl to ne mažiau įdomios. Mes norime dirbti dar efektyviau ir išnaudoti tą potencialą, kurį turime.